Oefent folie te veel kracht uit op een pallet, dan kunnen (om)verpakkingen op het pallet beschadigd raken. Is het pallet daarentegen te los omwikkeld, dan verschuift de lading bij plotselinge en heftige transportbewegingen. In beide gevallen kost dat veel geld.
Tallpack International lanceerde tijdens de afgelopen verpakkingsbeurs Macropak de ‘Stabiliteitstest voor pallets’. Met dit meetapparaat en de bijbehorende software kan draadloos en exact worden gemeten hoeveel Newton aan kracht de omwikkelde folie uitoefent op de palletlading; en daarmee hoe stabiel het pallet is.
“We kennen de eigenschappen van de wikkelmachine, de instellingen en de kwaliteit van de folie die we gebruiken voor het omwikkelen”, aldus accountmanager Joris van Os van Tallpack. “Maar we weten niet exact welke kracht de folie op de lading uitoefent. En daarmee dus ook niet of de machine-instellingen en de foliekwaliteit voldoen aan de eisen om ook een stabiele pallet te creëren. We hadden vroeger wel een indicatie op basis van een trektest, het folieverbruik en ervaring, maar nooit 100% zekerheid en niet wetenschappelijk verantwoord gemeten.
De stabiliteitstest voor pallets voegt daaraan nu balans toe, tot na de komma.” Van Os nam contact op met ESTL, een spin-off van de Universiteit van Leuven, omdat hij wist dat ze daar met exact dezelfde vraag zaten. “En zo ging de bal rollen, wat uiteindelijk leidde tot een grondig onderzoek en een ontwikkeling van drie jaar. Het voordeel van een dergelijke spin-off is dat ESTL gebruik kon maken van de expertise van een professor van de Universiteit Leuven en de meewerkende studenten.”
Tallpack heeft daarin zelf ook deelgenomen en heeft uiteindelijk de patenten op het meetapparaat en de bijbehorende software van ESTL gekocht om deze op de markt te brengen. Krachtverdeling Om de palletlading te testen, wordt een metalen hoekprofiel met sensoren op de palletlading aangebracht. Deze staan in verbinding met een draadloze modem die de details van de palletomwikkeling doorzendt naar een laptop met de desbetreffende
software. Daarop is in de vorm van een aantal grafieken de opbouw die van kracht is op de palletlading tijdens en na de omwikkeling te zien. En ook hoe die kracht over het pallet is verdeeld. Daaruit is onder andere ook gebleken dat een ander omwikkelpatroon soms beter is voor een bepaalde lading. “We hebben een grote klant die het probleem had dat de hoeken van de dozen op het pallet werden ingedrukt. Daar zat dus duidelijk te veel kracht
op. De metingen wezen dat ook uit.” Kostenbesparing
“Als je alle parameters over het krachtenprofiel hebt − machine, machine-instellingen en soort folie − en je weet nauwkeurig hoeveel kracht de folie op het product uitoefent, dan kun je daarmee ook variëren”, stelt Van Os. “Het kan heel goed zijn dat je uiteindelijk kunt werken met een dunnere folie. Daarmee kunnen de kosten per pallet omlaag. Op deze manier kunnen flinke besparingen op de folie worden gerealiseerd. Bij een grote klant zijn we nu aan het kijken of we van 20 naar 15 My kunnen gaan. Dat betekent 148 gram in plaats van 225 gram, oftewel een besparing van 70 gram per pallet. Er is een tendens geweest dat je steeds dunnere folie moest nemen om te bezuinigen op kosten. Maar dat leverde naderhand vaak
schade op, zodat bedrijven huiverig zijn geworden om voor dunnere folie te kiezen. Met de Stabiliteitstest voor pallets weten we 100% zeker of het kan of niet. Er is inmiddels veel belangstelling op de markt. We hebben 16 aanvragen binnengekregen sinds Macropak.
Als volgende stap willen we graag ook een dergelijke methode ontwikkelen voor rekhoesfolie.”
Meten en certificeren De stabiliteitstest kan volgens Van Os op alle soorten rekwikkelaars en folie (zoals buis- en extrusiefolie) worden toegepast. “Testen kan het beste in het bedrijf zelf, als er sprake is van een volledige vast opgestelde lijn, met aangepaste wikkelaars. Standaard en verplaatsbare wikkelmachines kunnen desgewenst ook bij Tallpack worden getest. In alle gevallen wordt eerst een basismeting gedaan, gevolgd door een transporttest. Een versnellingsmeting − bij het versneld optrekken of remmen tijdens transport − toont aan hoe de lading zich houdt in een bocht. Een bedrijf kan zich vervolgens ook laten certificeren conform de EN 12.195-norm, die wettelijk voorschrijft hoe een vrachtwagen en een pallet beladen moeten zijn. Daarin begeleiden wij het bedrijf en leveren alle gegevens, maar doen uiteraard niet zelf de certificering. De meest uitgebreide
meting is een ‘continuïteitscheck’, waarbij na een jaar opnieuw alle parameters van het omwikkelproces worden gemeten en een foliepaspoort wordt opgesteld. Het kan namelijk zo zijn dat de productverpakking of palletsamenstelling ondertussen is veranderd, of voor een andere folie is gekozen, waardoor de palletstabiliteit is veranderd”, aldus Van Os.