DSV zekert tot 140 pallets per uur met één verpakkingslijn
Bij de zoektocht naar een nieuwe machine voor het zekeren van pallets stuitte DSV op een probleem. In piektijden moest de machine maar liefst 140 pallets per uur kunnen verwerken. Dankzij een uitgekiend ontwerp rondom een rekhoesmachine van Tallpack is met behulp van de sensor- en positioneertechniek van Leuze electronic een supersnelle verpakkingslijn verrezen.
Tallpack heeft de rekhoesmachines zodanig aangepast, dat die drie rekhoesformaten tegelijk kan hanteren.
Tot drie jaar geleden kenden de vrachtwagens die vanaf het magazijn van DSV in Oostrum onderweg waren naar Moskou veel oponthoud aan de Russische grens. De controles gingen zover dat de Russische douanebeambten met een meetlint de opleggers inklommen om te controleren of de afmetingen van de pallets wel overeenstemden met de getallen op de vrachtdocumenten. Die getallen waren berekend op basis van de productspecificaties in het magazijnmanagementsysteem van DSV. “Ze vonden altijd wel wat. Er was altijd wel een product met een nieuwe verpakking waarvan de specificaties nog niet in ons systeem stonden. En elke afwijking gaf een hoop gedonder”, vertelt sitemanager Rob Bech van DSV in Oostrum, onder de rook van Venray.
De problemen aan de Russische grens vormden voor DSV de belangrijkste reden om te investeren in een nieuwe verpakkingslijn met een geïntegreerd meet- en weegsysteem. In 2007 startte Bech een zoektocht naar een passende oplossing, die tegelijkertijd tot een minder arbeidsintensief en betrouwbaarder proces moest leiden. “Zo’n investering is kostbaar en moet dus wel rendabel zijn. Onze voorkeur ging daarom uit naar een volledig automatische lijn”, aldus Bech.
Kunststofbanden
Lange tijd was het zekeren van pallets in Oostrum een semiautomatisch proces. DSV beschikte over vier omsnoeringsmachines waarmee één of meerdere kunststofbanden rondom een pallet konden worden bevestigd. Het bedienen van de machines was voor een belangrijk deel handwerk, evenals het plakken van het verzendlabel na het omsnoeren. Een arbeidsintensief proces, benadrukt Bech. “Op piekmomenten hadden we soms drie man bij elke omsnoeringsmachine staan.”
Die piekmomenten waren bepalend voor het belangrijkste selectiecriterium in de zoektocht naar een nieuwe verpakkingslijn. De nieuwe lijn moest maar liefst 140 pallets per uur kunnen verwerken. Daarnaast wilde DSV graag overstappen van omsnoeren naar een oplossing op basis van folie. “Dat houdt vocht en stof buiten”, aldus Bech.
De zoektocht eindigde bij een rekhoesmachine van Tallpack. Deze machine schuift volledig automatisch een hoes van rekfolie van bovenaf over het pallet. Als de machine de hoes loslaat, krimpt de folie terug met als gevolg dat de lading geen kant meer op kan. Aangezien in het magazijn een groot aantal verschillende palletformaten passeren, variërend van 60×40 tot 140×120 centimeter, was het noodzakelijk meerdere folieformaten toe te passen. “Uit analyse bleek dat we met drie verschillende rekhoesformaten toekonden. Tallpack heeft de machine nu zo aangepast dat die volautomatisch alle drie rekhoesformaten kan hanteren”, aldus Bech.
Infrarood-lichtgordijn
De gevraagde capaciteit van 140 pallets per uur vroeg om een uitgekiend ontwerp van de totale verpakkingslijn. Dat begint al bij de aanvoer van pallets. Een simpele rollenbaan met één opzetplaats was onvoldoende. De heftrucks zouden dan voortdurend op elkaar staan te wachten.
Met behulp van de expertise van Leuze electronic ontwikkelde Tallpack een verpakkingslijn met vier opzetplaatsen. Achter deze vier rollenbanen rijdt een traversewagen van links naar rechts om de pallets van de opzetplaatsen naar de centrale verpakkingslijn te transporteren. Daarbij maakt de traversewagen gebruik van het barcodepositioneersysteem van Leuze. Door middel van een lange rij barcodes langs de vier opzetlocaties en een barcodescanner onder de traversewagen weet dit transportsysteem uiterst nauwkeurig positie te kiezen.
Als het pallet eenmaal op de centrale rollenbaan is afgezet, wordt het met behulp van twee balken aan weerszijden gecentreerd. Tegelijkertijd wordt de breedte van het pallet gemeten met sensoren naast de rollenbaan, die de afstand tot de balken opmeten. Vervolgens passeert het pallet een infrarood-lichtgordijn, waarmee de lengte en de hoogte van het pallet wordt opgemeten op basis van het aantal afgedekte lichtstralen. Zonder te stoppen wordt ook het gewicht van het pallet vastgelegd.
DSV-TallpackDankzij het barcodepositioneersysteem van Leuze electronic weet de traversewagen nauwkeurig positie te kiezen.
Oscillerende scanners
De volgende stap is het scannen van de unieke barcode op elke pallet. Omdat die barcode zich op elke plek op het pallet kan bevinden, zijn aan weerszijden van de lijn twee oscillerende laserscanners geplaatst waarmee barcodes op pallets tot 2,40 meter hoogte kunnen worden gescand. Als geen barcode wordt gedetecteerd, wordt het pallet automatisch een kwartslag gedraaid.
Pas na het vastleggen van de afmetingen, het gewicht en de unieke barcode is de rekhoesmachine aan de beurt. Op basis van de afmetingen kiest deze machine automatisch het juiste rekhoesformaat en de hoogte waarop de folie moet worden afgesneden en gelast. Daarna plakt een applicator volledig automatisch het verzendlabel inclusief adresgegevens, afmetingen en gewicht op het pallet.
Tot slot wordt het pallet afgezet op één van de vier afpakplaatsen, die een gespiegelde opstelling van de opzetplaatsen vormen, inclusief traversewagen en barcodepositioneersysteem. Opvallend is de lamp, die gaat branden als de hele lijn vol staat en er dus geen nieuwe pallets meer verwerkt kunnen worden. Een brandende lamp is voor heftruckchauffeurs het signaal om met spoed de lijn leeg te maken en zo weer ruimte te creëren.
Terugverdientijd
Na drie jaar is Bech nog steeds tevreden over de verpakkingslijn. Van uitval is in al die jaren nauwelijks sprake geweest. “We hebben een onderhoudscontract, waardoor elke zomer groot onderhoud plaatsvindt. Daarnaast hebben we een aantal cruciale onderdelen op voorraad liggen. In elke ploeg hebben we twee mensen rondlopen die storingen kunnen verhelpen”, licht Bech toe.
Als voordelen noemt Bech de kortere doorlooptijd, de verbeterde kwaliteit en de grotere efficiëntie. Een operator is immers niet meer nodig, laat staan drie. Over de rentabiliteit van de investering is de sitemanager dan ook zeer tevreden. “Dit systeem kan zichzelf in vier jaar terugverdienen. En wat de problemen aan de Russische grens betreft: die zijn nu opgelost.”
Wie wat waarom?
Wie?
DSV Solutions is een logistiek dienstverlener met 13 magazijnen in Nederland, waarvan Oostrum met 65.000 m2 één van de grootste is. In dit magazijn liggen voornamelijk goederen van Xerox. Dagelijks komen zo’n 35 zeecontainers met multifunctionele print- en kopieermachines en toebehoren zoals toners en kabels binnen.
Wat?
In Oostrum is een nieuwe geautomatiseerde verpakkingslijn geïnstalleerd met een rekhoesmachine van Tallpack en sensor- en positioneertechniek van Leuze electronic.
Waarom?
De nieuwe verpakkingslijn vervangt vier semiautomatische lijnen en zorgt voor betere doorlooptijden, betere kwaliteit en meer efficiëntie.